Alaselän fysioterapia

Alaselkäkipu on yleinen vaiva, josta kärsii jossain elämänvaiheessa jopa 90 % aikuisista.

Suurin osa selkävaivoista ovat hyvälaatuisia, ns. epäspesifisiä selkäkipuja, jotka voivat aiheutua epäergonomisesta työasennosta, raskaasta työstä tai jatkuvasta istumisesta. Selkäkivuille altistavat huono ryhti, vartalon heikko lihastuki, vähäinen liikunta ja ylipaino. Myös tupakointi ja stressi ovat yhteydessä selkävaivoihin.

Yleisimmät selän oireet

Selkäkipua voi esiintyä liikkeessä tai paikallaan seisten ja siihen voi liittyä alaraajana säteilevää kipua. Kyseessä voi olla välilevytyrä. Tällainen pullistuma paranee yleensä itsestään 1–3 kuukauden kuluessa ja vaatii vain harvoin leikkaushoitoa. Mikäli sinulla kuitenkin esiintyy virtsaamisvaikeutta, tunnon heikentymistä tai lihasheikkoutta alaraajojen alueella, on syytä hakeutua päivystykseen.

Alaselkäkivut voidaan jakaa kestonsa mukaan kolmeen eri luokkaan. Akuutissa kivussa oireet ovat kestäneet alle 2 viikkoa, pitkittyneessä kivussa 6–12 vko ja kroonistuneessa vaivassa yli 3 kk.

Vuodelepo hidastaa toipumista

Selkäkipu saa helposti hakeutumaan vuoteeseen, mutta jo parin päivän vuodelepo hidastaa toipumista. Pyri liikkumaan mahdollisimman paljon, pienestä kivustakin huolimatta. Kävely on selkäkipuiselle hyvä liikuntamuoto, sillä se pitää välilevyjen aineenvaihdunnan aktiivisena ja edistää paranemista. Lisäksi olisi hyvä tehdä tukilihaksia vahvistavia harjoitteita. Tämän vuoksi on syytä hakeutua fysioterapiaan.

Fysioterapiasta apua selkäkipuun

Alaselän fysioterapiassa sinulle tehdään alkukartoitus, jossa tutkitaan oireen syytä toiminnallisten testien ja asennon tutkimisen avulla. Alaselän fysioterapian tavoitteena on akuutissa vaiheessa lievittää oireita ja vaivan pitkittyessä edistää selän toimintakyvyn palautumista. Fysioterapeutilta saat selän kuntoutusta edistävät kotiharjoitteluohjeet ja tarvittaessa manuaalista terapiaa, jolla pyritään rentouttamaan kireitä kudoksia ja lievittämään kipua. Fysioterapeutti antaa myös jatko-ohjeet selkäkivun uusiutumisen ehkäisemiseksi.

Kärsitkö selkäkivuista tai haluatko lisätietoja alaselän fysioterapiasta? Laukaan Fysioterapia auttaa mielellään! Viihtyisä toimipisteemme sijaitsee hyvällä paikalla Laukaan keskustassa. Ajanvaraus käy kätevästi netistä 24 h. Vastaamme tiedusteluihin myös puhelimitse, sähköpostilla tai sivujemme lomakkeen kautta.