Fysioterapia leikkauksen jälkeen, senioreille sekä jännittyneisyyteen

Fysioterapiaan kannattaa hakeutua aina kun arkiset toimet eivät suju liikkumiseen vaikuttavan pulman vuoksi.

Akuutin ja pitkittyneen kivun hoitoon kuuluu myös fysioterapia. Palveluihimme kuuluvat mm. fysioterapia leikkauksen jälkeen, senioreiden fysioterapia sekä fysioterapia jännittyneisyyden hoitoon.

Fysioterapia leikkauksen tai tapaturman jälkeen

Fysioterapia nopeuttaa merkittävästi tapaturman jälkeistä kuntoutusta etenkin, kun hoito aloitetaan välittömästi tapaturman jälkeen. Myös leikkauksen jälkeinen toipuminen nopeutuu fysioterapian avulla.

Parhaat tulokset saadaan, kun kuntoutus aloitetaan välittömästi tapaturman tai leikkauksen jälkeen. Jos mahdollista, fysioterapia kannattaa aloittaa jo ennen leikkausta. Tavoitteena on, että arjen liikkumis-/toimintakyky palautuu vähintään samalle tasolle, jossa se oli ennen leikkausta tai tapaturmaa.

Fysioterapiaa senioreille

Ikääntyvän ihmisen elämänlaatuun vaikuttaa yhtenä tärkeimpänä tekijänä liikkumiskyky ja mahdollisuus suoriutua toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti. Toimintakyvyn heikentyessä itsenäisesti liikkuminen vaikeutuu ja tasapainon ongelmat lisäävät mm. kaatumisriskiä.

Ikääntyneiden fysioterapia pitää sisällään mm. lihasvoima- ja tasapainoharjoittelua, kävelyä vahvistavia harjoitteita sekä tarvittaessa kivunlievityshoitoja. Asiantuntevan fysioterapeutin avustuksella harjoittelu on mielekästä ja turvallista.

Huomioimme fysioterapiaa suunnitellessamme yksilölliset tarpeet ja voimme toteuttaa kuntoutusta monipuolisesti asiakkaan omassa elinympäristössä. Harjoitteita on tällöin myös helppo siirtää arjen toimintaan mukaan. Tavoitteena on mahdollisimman sujuva arki.

Jännittyneisyyden fysioterapia

Fysioterapialla voidaan vaikuttaa pitkittyneen kivun ja jännittyneisyyden sekä stressistä johtuvien kehollisten oireiden helpottamiseen.  Fysioterapia painottuu oman kehollisuuden tunnistamiseen, hyväksymiseen ja keho-mieli yhteyden vahvistamiseen. Terapeuttisella harjoittelulla vaikutetaan elimistön palautumiseen ja rentoutumiseen.

Mindfulness-tyyppisillä harjoituksilla voimme oppia tunnistamaan itseämme, kehon tuntemuksia, tunteita ja ajatuksia. Hengitysharjoitusten ja kehontietoisuusharjoittelun on todettu rauhoittavan autonomista (tahdosta riippumatonta) hermostoa ja siten auttavan stressistä palautumista. Kun stressi vähenee, uni paranee ja pitkittyneisiin kipuihin saa uuden näkökulman.

Olipa kyseessä sitten fysioterapia leikkauksen jälkeen tai tarvitsit apua stressin ja jännittyneisyyden lievitykseen, on Laukaan Fysioterapia palveluksessasi. Vastaanottomme sijaitsee aivan Laukaan ytimessä, virastotalon päädyssä. Ajanvaraus onnistuu helposti netistä. Tervetuloa!