Olkapään fysioterapia

Olkanivel on liikkuvin nivelemme, jonka pallomainen rakenne sallii laajat liikeradat.

Koska olkavarren pää on huomattavasti suurempi kuin sitä vastassa oleva lapaluun nivelkuoppa, vaaditaan olkapään pehmytkudoksilta paljon, jotta ne tukisivat niveltä ja kestäisivät toistuvat äkilliset liikkeet. Laajojen liikeratojensa vuoksi olkapää on hyvin herkkä rasitusvammoille ja tapaturmille.

Olkapää voi kuormittua istumatyöstä

Olkapäähän kohdistuvat repäisevät liikkeet, väännöt ja kaatumiset voivat vammauttaa olkaniveltä ympäröiviä tukikudoksia ja aiheuttaa pikkuhiljaa pahenevan oireen. Myös jatkuva istumatyö voi aiheuttaa ongelmia olkapäähän. Istuminen kuormittaa asentoa ylläpitäviä lihaksia, jolloin selkä tyypillisesti painuu kumaraan ja pää sekä olkapäät työntyvät eteen. Myös näyttöpäätetyöskentely ja muu pitkään kestävä yläraajoja kuormittava asento voi ärsyttää olkapäätä.

Yleisimmät olkapään oireet

Yleinen olkapään oire on olkapään ulkoreunalla tuntuva kipu, joka tuntuu olkavartta sivusuuntaan nostaessa. Yläraajan liike voi olla rajoittunut, eikä käsi nouse normaalisti ylös. Pukeutuminen tai hiusten harjaaminen voi olla haastavaa ja kevyidenkin taakkojen nostaminen sivusuunnassa tuntuu kivuliaalta. Myös yösärkyä voi esiintyä.

Kyseessä voi olla kiertäjäkalvosinoireyhtymä, joka on yleisin olkapään sairaus. Oireyhtymä voi aiheutua vammasta tai yläraajan toistuvista nostoista, jotka aiheuttavat mekaanista ärsytystä kiertäjäkalvosinjänteeseen. Ärtyessään jänne turpoaa ja ahtauttaa olkapään, mistä aiheutuu liikekipua. Vaivaa voi hoitaa kylmällä, tulehduskipulääkkeillä ja kuntouttavilla harjoitteilla.

Olkapään fysioterapeuttinen tutkimus

Fysioterapiassa terapeutti tutkii ryhdin, olkapään liikeradat, olkapäätä tukevien ja liikuttavien lihasten toiminnan ja lihasvoiman, minkä jälkeen valitaan hoitomuoto ja laaditaan yksilölliset harjoitusohjeet. Harjoitteissa korostetaan kiertäjäkalvosinlihasten aktivoimista ja lavan hallintaa.

Olkapään hoito fysioterapialla

Olkapään fysioterapiassa on tavoitteena lievittää kipua, palauttaa olkanivelen liikelaajuudet ennalleen ja edistää olkaniveltä tukevien kudosten stabiliteettia. Kivun hoidossa voidaan hyödyntää akupunktiota, sähkö- ja ultraäänihoitoja sekä manuaalisia käsittelyjä. Nämä lisäävät kudosten verenkiertoa ja aineenvaihduntaa ja edistävät paranemisprosessia.

Olkapään liikkuvuuden parantaminen

Olkanivelen liikkuvuutta ja lihasten elastisuutta voidaan olkapään fysioterapiassa parantaa manuaalisilla käsittelyillä, passiivisilla venytyksillä ja liikeharjoituksilla. Venyttely lievittää olkapäätä ympäröivien kudosten kireyttä ja edistää hartiaseudun toimintakykyä.

Kun olkapäässä tuntuu kipua, kannattaa varata aika olkapään fysioterapiaan. Selvitämme vaivan syyt ja suunnittelemme yksilöllisen hoito-ohjelman. Laukaan Fysioterapia palvelee hyvien kulkuyhteyksien varrella aivan Laukaan keskustassa. Ajanvaraus onnistuu netissä kellon ympäri. Tervetuloa!